Ga naar de inhoud

Actief of passief beleggen?

Beleggen kan je op diverse manieren aanpakken. Naargelang uw leeftijd en financiële situatie zijn er verschillende mogelijkheden. Je kan zelf kiezen hoeveel tijd je er aan wil besteden. Van een half uur per jaar tot een half uur per dag of meer. We bespreken hier het verschil tussen actief en passief investeren. In onderstaande tabel van JP Morgan kan je het verschil zien op 20 jaar. Gewoon een beursindex kopen geeft het meeste winst: 9.5% ten opzichte van 3.6% als je zelf aandelen wil selecteren.

vergelijking rendement per jaar tussen beursindex en kleine belegger
  1. De eenvoudigste manier om te beleggen voor uw pensioen is niet moeilijk en vergt weinig tijd. Er zijn een aantal zaken waarop je moet letten voor een maximale winst. Bepaal in welke goede aandelen ETF je wil beleggen en koop enkele keren per jaar bij. Die ETF moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om een zo hoog mogelijk rendement te halen. Hoe meer jaren u belegt, hoe meer winst u kan maken. Statistisch gezien zijn er twee bepaalde maanden die het beste zijn om bij te kopen. Elke maand bijstorten is niet nodig en zelfs afgeraden als je elke keer transactiekosten moet betalen. De kosten laag houden is belangrijk op lange termijn. (>10 jaar) Eventueel kan je twee of drie verschillende ETF’s kopen of enkel kiezen voor een ETF met aandelen uit de hele wereld. Het is opmerkelijk dat op deze passieve wijze het rendement waarschijnlijk hoger zal zijn dan iemand die meer actief met beleggen bezig is omdat je met actief beleggen soms belangrijke stijgingen zal mislopen. Veel beleggers laten een winstgevende belegging niet lang genoeg doorlopen en verkopen te laat beleggingen die het niet goed doen. Passief beleggen zal voor de meeste beleggers het meeste winst geven.
  2. Actief beleggen vergt meer tijd. Je kan kiezen om enkel te beleggen als het beurssentiment positief is. Je moet dan actief bezig zijn met beleggen. Met technische en fundamentele analyse kan je bepalen of je moet kopen of verkopen. Technische analyse is het bestuderen van grafieken van beursindexen of aandelen met diverse indicatoren die helpen om beter de trend te zien. Fundamentele analyse is de studie van de financiële cijfers van een aandeel. De grote trend meesurfen is mogelijk maar uw rendement zal waarschijnlijk lager zijn dan altijd in de markt te zitten en af en toe bij te kopen. Je kan zo wel langdurige dalingen vermijden maar geen plotselinge crash zoals bij het uitbreken van de pandemie. Die daling werd wel in 25 weken snel goedgemaakt. Als je voor de grote daling verkocht had, dan had je ook snel terug moeten instappen op een moment dat er nog veel onzekerheid was. Het zal dus moeilijk zijn om beter te doen dan iemand die enkele keren per jaar een goede ETF bijkoopt. Bij langdurige dalingen kan je het verlies wel beperken. Maar een dalende trend duurt meestal veel minder lang dan een stijgende trend. Het is ook belangrijk om vooraf te bepalen wanneer je uw investering verkoopt als uw visie niet uitkomt. Een aandeel of ETF bijhouden als het verder zakt is geen goed idee. De actieve methode kan wel interessant zijn als je met een klein deel van uw vermogen winst wil maken op de beurs. In ons beleggingsplan leren we hoe u zelf een grafiek kan maken met goede indicatoren. U kan dan handelen met een weekgrafiek of met grafieken die elk half uur nieuwe data laten zien. De prijs van het aandeel wordt dus niet weergegeven als een simpele lijn maar met een zogenaamde kaarsgrafiek. Hoe langer de grafiek, hoe minder vaak er een aankoop of verkoopsignaal zal zijn. En hoe minder ruis er te zien is. Actief beleggen is iets voor de liefhebber, het mag geen vervelende klus zijn. Je kan natuurlijk ook actief en passief beleggen combineren. 

Bestel onze gids zodat je snel kan starten met beleggen.

Enkele voorbeelden waarmee je actief kan beleggen:

ETF’s van beursindexen of sectoren (er bestaan ook ETF’s om winst te maken in een dalende markt)

Aandelen: kies bedrijven waar je iets van kent. Op je eentje heel de markt overzien is niet aangeraden. Willekeurige tips uit de krant of van internet overnemen zonder eigen onderzoek, ook niet. Jij moet dan zelf gaan bepalen of een aandeel koopwaardig is. Misschien zit jou favoriet bedrijf net in een moeilijke periode? Dan is kopen niet slim en moet je wachten op betere tijden. Hoop is geen strategie! Enkele voorbeelden van bekende aandelen per sector:

Auto/transport: Ferrari, Mercedes, BMW, Porsche, Airbus.

Mode/kleding: LVMH, Kering (Gucci, YSL), Dior, Nike, L’Oreal.

Technologie: Apple, Microsoft, SAP, Infineon.

Chemie: BASF, Solvay, DSM, Akzo Nobel.

Gezondheid: UCB, Pfizer, Sanofi, Roche, Beiersdorf.

Winkels: Amazon, Ahold Delhaize, Zalando, 

Voeding: AB Inbev, Unilever, Coca Cola, McDonald’s, Starbucks.